Snabborder
Logga in
  • Varukorgen innehåller inga artiklar!
Totalsumma
0 kr
Skriv ut inköpslista
Har du båt har vi resten
Trygg E-handel

Kan vi hjälpa till?

08-777 5200
Telefontider:
Mån-fre: 11-13, 14-17
Lör: 10-14

Öppettider-Länna

Måndag - Fredag 9.30-18
Lördag 10-14
Söndag 10-14

Läs mer här

Snabbaste vägen till oss med SL

Du är här: Startsidan » Sponsring

Sponsring

Vi tycker det är både roligt och viktigt med olika aktiviteter inom det marina området och samarbetar med team inom såväl fiske som diverse andra tävlingsområden.
När det gäller fler sponsringsobjekt ser vi helst att det gäller team som är på väg mot en prestation som är relevant till teamets förmåga och ekonomi. Vi tar oss inte an några topprojekt där man bara förväntas behålla placeringar i toppen av en serie utan ser oss snarare som en samarbetspartner på väg upp till ett mål. Därefter ser vi gärna en fortsättning på samarbetet med nya målsättningar och utmaningar.
 
Självklart har vi ett gott öga till fiskegubbarna. Även här har vi jobbat med några team sedan ett antal år tillbaka, Micke Sjöström och hans fiskeguider i närområdet Haninge/Tyresö med Dalarö Fiskecamp och Bengans Handtext som rör sig på Ingarö med omnejd. Följ tävlingarna eller följ med på guidade fisketurer.

De snabba killarna som bildar BåtAcenten Racing har för vana att se skärgårdenBåtAccenten Racing
svischa förbi och så ska det ju vara när man kör race.



Läs mer om tävlingar samt med- och motgångar på  Facebook (sök på Båtaccentenracing).






Markus Martinsson och Christopher Refors ställer också
upp som sommarens badpojkar när såna bilder ska tas :)

 

 

 

 

 

Här följer berättelsen om vårt projekt med Team Prosecta:

En sommardag 2013 klev Jimmy Strandberg och Fredrik Nilsson in i butiken i Länna, de presenterade sitt Team Prosecta och sa de ”behövde lite hjälp inför en tävling”. Killarna hade förberett sig sen maj 2011 inför det som sannolikt (förhoppningsvis!) blir deras största utmaning i livet. Nämligen att korsa Atlanten med en roddbåt!
Team Protecta ror över Atlanten
Tävlingen heter "Talisker Whisky Atlantic Challenge 2013 ", den arrangeras av Atlantic Campaigns och hålls vartannat år.
 Det krävs mycket tid och noggrann planering för att anse sig redo att anta den här typen av utmaning. Organisationen har satt ihop ett regelverk med allt från vad som måste finnas med på båten till utbildningar som krävs. Tävlingen har maximalt 30 startande, indelat i klasserna solo, tvåmanna, fyrmanna och öppen klass.
Att delta i tävlingen är ingen billig historia: bara anmälningsavgiften kostar mellan 150 000 och 200 000 kronor. Då ingår dock försäkringar, följebåt med mera.


I början av december 2013 gick starten från La Gomera (Kanarieöarna) och slutdestinationen var Antigua (Karibiska öarna), en sträcka på ca 5.000km / 3.000 sjömil. De räknade med att ro dygnet runt i två-timmarsskift. Vi tar det igen; de skulle alltså korsa Atlanten i en liten roddbåt, som hela tiden måste vara i rörelse!
Killarna planerade att att ro i tvåtimmarsskift – en ror, den andre vilar, och sedan byts de av.

Det snabbaste racet som genomförts hittills tog 35 dygn, men det var i en fyrmannabåt. De som tagit längst tid på sig, men fortfarande klarat att komma i mål var ute i 118 dygn. ”Vi kommer att ta med proviant för 70-90 dagar. Längre än så ska det inte behöva ta, vi har som mål att klara av det på 50 dagar” sa Jimmy. ”Men man vet ju aldrig. En rejäl storm kan skjutsa tillbaka båten tio dagar. Vädret styr väldigt mycket” fortsatte Fredrik.

Hittills har två svenskar klarat hela sträckan, vilket skedde 2001/2002. 
Vid tävlingen i december är fyra svenska lag anmälda, varav Jimmy och Fredrik är ett.
 Alla nödvändigheter, inklusive mat och vatten måste finnas på båten från start. Man får inte ta emot någonting från en annan båt, i så fall diskas man från tävlingen. Och med tanke på att killarna ska vara i rörelse dygnet om beräknas kaloribehovet ligga mellan 5000 och 6000 kalorier per dygn. För att matförråden inte ska bli alltför skrymmande kommer de till stor del att satsa på frystorkad mat.


rodd över AtlantenInför tävlingen måste deltagarna genomgå ett flertal utbildningar, i första hjälpen, navigering, sjösäkerhet m.m. Arrangören samlar också startfältet två veckor före starten för bland annat mindre turer ut i havet, där man kan kontrollera att deltagarna är förberedda på sin utmaning. Båten är 7,3 meter lång och 1,8 meter bred. Den är specialbyggd för att kunna utstå hårt väder och materialet är kolfiber/kevlar. 
I fören finns en förrådshytt avsedd för utrustning, mat, m.m. Hytten i aktern är avsedd för att sova i och sköta kommunikation. På däck finns 2 st roddplatser och ett antal mindre fack för barlast och förvaring av utrustning, mat etc.

Listan för utrustning som måste finnas med kan göras väldigt lång. Men bara för att nämna något så är det bland annat:

 - Livflotte
 - Watermaker (omvandlar saltvatten till dricksvatten)
 - Mat för 3 månader (beräknar förbränna ca 5-6000 kalorier/dygn/person)
 - GPS
 - VHF (komradio)
 - Flytvästar
 - Överlevnadsdräkter
 - Verktyg och reservdelar (för att kunna reparera båt och utrustning).

Det killarna behövde vår hjälp med var inte i första hand prylar, båten var nästintill färdigutrustad.
Det som behövdes var kunskap, kompetensen att länka samman system, se över elsystemet, laga skador i skrovet och mycket mer.
Så under hösten 2013 stod båten i vår verkstad och vi sponsrade med nya AGM-batterier och i samband med att vi gick igenom elsystemet kompletterade vi båten med en del instrument som saknades. Vi kopplade in solpaneler och länkade ihop VHF:en och AIS-mottagaren. Autotpiloten blev lagad och monterad och en trasig kolfiberåra blev som ny igen. Detsamma gällde skrovet som fick en del epoxylagningar utförda.

Killarna fick också låna en livflotte och en epirb (nödsändare) som båda är nödvändiga för att få starta i tävlingen. I samband med reparationen av styrsystemet passade vi på att förbättra det så rodret kunde styras av vinkeln på foten. Man kan ju ändå försöka ha det lite bekvämt medan man ror... över Atlanten ;)
Läs mer på killarnas Facebooksida, där  finns också massor av bilder som de själva tagit och som visar det tuffa livet ombord.

« Tillbaka

Alltid miljöfrakt

Vi skickar alla paket med DHL Miljöfrakt, en tjänst som minskar utsläppen av fossilt koldioxid i atmosfären.

Leveransvillkor / Sök paket

Enhetsfrakt
49 kr
inom Sverige

Betalning

Läs mer här

Säker kortbetalning

Navionics sjökort

Navionics sjökort online

Sociala medier

BåtAccenten på Facebook

Titta in i butiken

Titta in i butiken

Senast besökta produkter